A szűrők mindig nagy fejtörést okoznak a fotós és videós szakmában. Mikor, mit használjunk? Pontosan miért is jó ez nekem? Hogyan könnyítheti meg a képalkotás folyamatát?
Mint azt a korábbi blogunkban olvashattátok, a Moment márkát 5 fiatal fotós alapította, akik olyan elhivatottak szakmájuk iránt, hogy szerettek volna valami igazán rendkívülit alkotni. A telefonos kiegészítők mellett meghódították a fotós-videós piacot is, és megalkották a Moment szűrőket.
Mindamellett, hogy bemutatjuk a filterek lenyűgöző világát, szeretnénk egy kis segítséget is nyújtani, hogy melyik filtert miért érdemes használni.
Moment CineClear UV szűrő
Kezdjünk egy egyszerű, mondhatni alap darabbal, ami az UV szűrő. Mintha egy üvegfóliát tennél a telefonodra. Több kreatív szakember esküszik rá és szinte le se veszi ezt az objektívéről. Lényegében az üveg megvédi az objektív front lencséjét az esetleges balesetektől. (Ha rettegtél már attól, hogy az oldaladon lógó objektív véletlenül nekikoccan az asztal sarkának és betörik a front lencse, akkor pontosan érted, mire gondolunk.) Persze nem csak ez az egy hasznos funkciója van. Megvédi az objektívet a portól, karctól és minden egyéb szennyeződéstől. Ahogy a neve is mutatja, biztonságot ad az UV sugarak negatív hatásaival szemben. A Moment CineClear UV szűrő német Schott B270 üvegből készül, 98,5%-os áteresztőképességgel és 16 réteg optikai bevonattal. Nem rontja a képminőséget és kialakításának köszönhetően egymásra rakható kedvenc szűrőiddel.
Moment Variable ND szűrő
A fotós-videós szakma egyik legfontosabb kelléke az ND szűrő. Több profi kamera már beépített ND szűrővel rendelkezik, viszont akinek nem szükséges ilyen gépekkel dolgoznia annak tökéletes választás az objektívre könnyedén felcsavarható ND filter.
Mikor érdemes használni? Az ND szűrőt ( gúnynevén szürke szűrőt) leegyszerűsítve sötétítésre használjuk. Biztos volt már olyan szituáció, hogy éles, napsütötte fényekben fotóztál, szükséged lett volna a nagy mélységélességre így kénytelen voltál a zársebességet nagyon magasra állítani, de ugye ezt sem lehet a végtelenségig.
Gyakran használják a természet fotósok is, például, ha csobogó vízesést szeretnének elmosni. Itt akár több másodperces záridővel is dolgozhatunk, ám ez nappali fénynél valószínűleg túlexponált lesz.
Videósok körében is nagyon hasznos, hiszem nem mindegy, hogy milyen másdopercenkénti képkockaszámhoz milyen záridőt választanak. Továbbá, ha videózás közben erős fénynél is szeretnéd megtartani a természetes mozgás hatását a 180 fokos szabályt betartva.
Itt jön képbe az ND szűrő.
Ezzel a kis eszközzel 1,2 vagy akár több fényértéket is sötétíthetsz, így nyáron a déli napsütésben is tökéletes expozíciós képet készíthetsz.
A Variable ND szűrő, azaz változtatható sötétségű ND szűrő nagyon népszerű. Ez 2 filter egymás előtt, az elől lévő elforgatásával sötétíthetjük képünket a kívánt cél elérésében. Így nincs szükség 2-3 filterre, hiszen a Variable ND szűrő több különböző fényérték sötétítésére is képes.
A Moment Variable filter 2-5 (ND4 - ND32) és 6-9 (ND64 - ND512) tartományban egyaránt elérhető. Német Schott B270 Pro Cinema üvegből készül, mely moziszerű színeket és magas minőséget ígér. Illetve a lézerrel maratott jelölések lehetővé teszik, hogy a kereső mögül lássuk az ND számát.
Moment CineBloom Diffusion szűrő
Az 5%-os, 10%-os és 20%-os sűrűségben kínált Moment CineBloom Diffusion szűrők a kulcsot adják az igazi filmes látvány megörökítéséhez. Lépj túl a digitális képek steril, túlságosan éles megjelenésén ezzel a speciális üveggel. Nemcsak elbűvölően rögzíti és sugározza a fényt, de gyengéden hat a bőrtónusokra is, finoman csökkentve a ráncok láthatóságát.
A zseniálisan megtervezett szűrő elég keskeny ahhoz, hogy egy másik szűrő alá helyezd anélkül, hogy a látómezőt megzavarná. Így könnyedén használhatsz ND vagy VND-t a CineBloom szűrő tetején, hogy moziszerű képsebességet és atmoszférát érj el.
A Moment CineBloom Diffusion üveg úgy készül, hogy két kiváló japán szűrőüveg-réteg közé fekete részecskékből álló mikroréteget olvasztanak, megőrizve a teljes képminőséget.
Moment Anti-Glare CLP Polár szűrő
Ezek a gondosan megtervezett Moment Anti-Glare CLP szűrők profik a tükröződések kezelésében, gazdagítják a színeket és lágyítják az árnyékokat azáltal, hogy eltávolítják a nem kívánt tükröződést. Biztos te is belefutottál már számtalanszor abba a problémába, hogy valami úgy tükröződik és vetül vissza, ahogy nem szeretnéd. Ez a filter ezekben a helyzetekben nyújt óriási segítséget.
A szűrők kiváló minőségű olvasztott szilícium-dioxid optikai üveggel és élvonalbeli 16 rétegű bevonattal rendelkeznek, amelyek páratlan tisztaságot, élethű színeket és hosszan tartó minőséget biztosítanak.
Moment CineFlare Streak szűrő
A CineFlare Streak segítségével anamorfikus becsillanásokat adhatsz felvételeidhez speciális objektív használata nélkül. Kék és arany változatban is elérhetőek, melyek segítenek szemet gyönyörködtető filmes megjelenést létrehozni a kedvenc objektíveddel. A precíziós megmunkálású alumíniumból készült ház teljesen elforgatható, így tetszés szerint állíthatod be a flare szögét. A szuper éles kép fenntartása érdekében prémium kategóriás japán optikai üvegből készültek, és akár egy CineBloom szűrővel is egymásra helyezheted őket az álomszép megjelenés érdekében.
További érdekesség, hogy mindegyik szűrőgyűrűt űrkutatási minőségű fémből készítették, így minden helyzetben biztosítja a magas és kifogástalan minőséget. Kialakításának köszönhetően mindegyik filter alá vagy fölé helyezhető egy plusz filter, vagy az objektíved vázsapkája.
Mivel a Moment számára nagyon fontos a telefon kameráinak minőségi használata, ezért bármelyik filtert egy mobilra szerelhető átalakító segítségével egyszerűen használható, így bármikor, bárhol tökéletes felvételeket készíthetsz.