Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Egy Polaroid történet: Oskar Smolokowski

Egy Polaroid történet: Oskar Smolokowski

A Polaroid azon kevés cégek egyike a világon, amely valóban elmondhatja magáról, hogy feltalálta a varázslatot.

Az alábbiakban Steven Crist új fotókönyvéből, a Polaroid Now, The History and Future of Polaroid Photography (A Polaroid fotográfia története és jövője) című könyvből olvasható részlet, amelyben Oskar Smolokowski, a Polaroid vezérigazgatója is közreműködik. 

 

Oskar: Egy alsó manhattani ötödik emeleti loftban elrejtett üzletben, találkoztam a hatalmas Polaroid-fotónagyításokkal melyek beborították a falakat, és ahol először tartottam a kezemben a legendás SX-70-et, azonnal éreztem a kiállított képek jelentőségét - még akkor is, ha akkoriban szinte semmit sem tudtam ezekről. Elkezdődött az utam, hogy biztosítsam a jövőmet, és harcoljak ezekért a hihetetlen termékekért és ezért a hihetetlen márkáért. A Polaroid és legendás alapítója, Edwin Land történetéről számos könyvet és cikket írtak, és rövid bemutatkozásomnak nem célja, hogy felvegye velük a versenyt. Ehelyett szeretném megosztani a történet azon részeit, amelyek megragadták a szívemet és az elmémet, valamint a Polaroid új csapatát: az ok, amiért most, nyolcvanhárom évvel a vállalat alapítása után is keményen dolgozunk a Polaroidnál.  

Ez volt az az ötven év, amikor a márka lendülete túlmutatott az azonnali fényképezésen. Még a 2010-es években is, amikor a Polaroid pillanatfelvételek mélyponton voltak, a márka szeretete és elismertsége még mindig töretlen volt. Úgy vélem, hogy a Polaroid márka azért tudott olyan mélyen rezonálni az emberekre, mert a vállalatnak sikerült a tevékenységét az alapvetően emberi értékekhez kötnie. Különösen ez a Land-től származó idézet tűnt számomra gyönyörűnek. Pontosan ezt az érzést tükrözi, amikor leírta a Polaroid termékeket használó emberek megfigyeléseit:

 "Kiderült, hogy bennünk ... lappangó érdeklődés van egymás iránt; van gyengédség, kíváncsiság, izgalom, ragaszkodás, társaságiasság és humor. ... Mindenkiben megvan a vágy és az ősi kompetencia az egymás iránti csendes, jókedélyű örömre: őskori törzsi kompetenciánk van ... abban, hogy társak legyünk egy valaha üres bolygó magányos felfedezésében."  

/ Részlet Polaroid Now, The History and Future of Polaroid Photography könyvből /

Az eszközök, amelyeket a Polaroid készített, a történetek, amelyeket elmesélt, a mindennapi pillanatok varázsával való törődés és a kreativitás mindenki számára történő megerősítése olyan maradandót adott neki, amilyet csak kevés márka élvezett a történelemben. Sajnos, miután a Polavision nevű, az azonnali videórögzítést forradalmasító, milliárd dolláros projekt kudarcot vallott, Edwin Land napjai a vállalatnál meg voltak számlálva. Kénytelen volt lemondani, és 1982-ben visszavonult, hogy a színtudományra és a színérzékelésünkre, a Retinex elméletre összpontosítson. A Polaroid még évekig hatalmas üzlet volt, és csak a '90-es évek végén, a 2000-es években kezdtek komoly problémái lenni. 

A történet következő részének elmeséléséhez vissza kell mennem a padlásra, ahol a Polaroid utazásom kezdődött. Az ajtó fölött valójában nem Polaroid volt a név, hanem The Impossible Project. A 2001 és 2008 közötti sorozatos csődök után és a digitális fényképezés térhódításával úgy tűnt, hogy a Polaroid örökre leállítja ikonikus filmjének gyártását, és a történelem lezárja ezt a fejezetet a történelemben. A világszerte kialakult szeretet azonban olyan erős volt, hogy néhány embert a megmentésre sarkallt. A hősök onnan jöttek, ahonnan a legkevésbé várnánk őket - egy Florian "Doc" Kaps nevű pókszemű doktortól. Családjának és barátainak sikerült megvásárolniuk az utolsó gyárat, szó szerint napokkal azelőtt, hogy a tervek szerint selejtezésre került volna.
Azonnal munkához láttak, hogy újraindítsák az eredeti instant filmes gépezetet. Ahhoz, hogy ez működjön, a következőkre volt szükség:  forradalmasítaniuk kellett a film belsejében lévő vegyszert, hogy kisebb méretben és a mai környezetvédelmi előírásoknak megfelelően gyártható legyen. Ez 2009-ben történt, és 2012-re sikerült jó előrehaladást elérniük. Ugyanakkor a Polaroid márka élt tovább és az új tulajdonosok sikeres licencprogramot dolgoztak ki.

Nem sokkal az üzletben tett látogatásom után csatlakoztam a The Impossible Projecthez, befektetőként és alkalmazottként is; 2016-ra pedig sikerült nagy előrelépést tennünk a vállalat sikerre vitele érdekében. De mindannyian az első naptól kezdve tudtuk, hogy a küldetésünk az volt, hogy újraegyesüljünk a Polaroiddal - elvégre Polaroid filmet gyártottunk! 2017  2017-ben, a Polaroid nyolcvanadik születésnapján elindítottuk a Polaroid Originals-t. Sikerült újra összeraknunk a darabokat, és megegyeztünk, hogy a gyár és a márka újra egy fedél és tulajdonosi kör alatt egyesüljön.  

És ezzel elérkeztünk ahhoz, hogy mi is a Polaroid most, és hová tart. Végül is mi csak egy csapat ember vagyunk, akik izgatottak és büszkék arra, hogy a márkát és azt, amit képvisel, továbbvihetjük. Imádjuk az azonnali fényképezést; még mindig ez a márka szíve és lelke, és nagy terveink vannak az elkövetkező évekre. De azt is tervezzük, hogy továbbvisszük a márkát. Újra felélesztettük tudósaink kíváncsiságát, és a kémia új területeit kutatjuk, amelyek segíthetnek a világ jobbá tételében. A művészet és a tudomány metszéspontja felé tekintünk, hogy a következő termékeink megtervezésekor irányt mutassunk. Célunk, hogy eszközöket és kezdeményezéseket hozzunk a kreatív kultúra további megerősítéséhez. És ami talán a legfontosabb, hűek akarunk maradni ahhoz, hogy hozzájáruljunk egy emberibb és értelmesebb világhoz, kreativitást, örömet és varázslatot hozva mindenkinek, aki a Polaroiddal keresztezi az útját.

Gyártói weboldal: https://www.polaroid.com/

Írta és szerkesztette: Bereczki Tünde

Tartalomhoz tartozó címkék: Tippek és tanácsok